NEĆE VIŠE BITI KILOMETARSKIH KOLONA U SRBIJI: Zbog novih tehnologija gužve odlaze u istoriju! Da li zbog ovoga SLEDE VELIKA OTPUŠTANJA?
Više od 900.000 vozila registrovano za DSRC sistem.

Foto: Shutterstock/Plam Petrov
Prihod od naplate putarine u Srbiji tokom prošle godine iznosio je 420 miliona evra, dok su samo u prva tri meseca 2025. ovi prihodi premašili 90 miliona evra, kažu u Putevima Srbije, prenosi Kurir.
Pošto se u Srbiji gradi sve više auto-puteva i uskoro će biti premrežena njima, postavlja se pitanje da li će u jednom momentu poput Rumunije, Bugarske ili Mađarske uvesti upotrebu vinjeta ili će i dalje ostati pri naplati putarine po pređenom kilometru, ali bez zaustavljanja.
Putevi Srbije beleže i rast broja korisnika elektronske naplate putarine (ENP), kažu oni. Do sad je više od 900.000 vozila registrovano za DSRC sistem – koji omogućava beskontaktni prolazak kroz naplatne stanice bez zaustavljanja – ostvarivši tako povoljnije cene putovanja. U poređenju sa gotovinskom naplatom, korisnici ovde štede i vreme.
- Naša evidencija pokazuje da dve trećine teških teretnih vozila, tačnije šlepera već koristi ENP - rekao je pomoćnik izvršnog direktora Sektora za naplatu putarine u Putevima Srbije Darko Savić krajem februara Tanjugu.
- Ali i veliki broj putničkih vozila, preciznije 50 odsto svih vozila koja prođu na auto-putevima kroz Srbiju, poseduje TAG i prolazi kroz naplatne stanice bez zaustavljanja.
- Onog trenutka kada taj procenat bude iznosio preko 90 odsto, a on će doći prirodnim rastom, s obzirom na to da elektronska naplata putarine brzo raste, stvoriće se uslovi za dizanje rampi i mi ćemo to tad uraditi - izjavio je on.
Ovaj sistem funkcioniše na osnovu komunikacije TAG uređaja koji se nalaze u vozilima, kao i antene koja je postavljena iznad saobraćajnog kanala na naplatnoj stanici.
Cilj Puteva Srbije jeste potpuna primena takozvanog "free flow" sistema naplate do 2035. godine. Kako kažu, nova tehnologija će se uvoditi postepeno, uz prethodnu pripremu.
- Uvođenjem "free flow" naplatnog sistema maksimalno će se ubrzati putovanje srpskim auto-putevima jer će se time omogućiti slobodan protok vozila bez bilo kakvog zaustavljanja za naplatu putarine - navode iz preduzeća.
Naplata po kilometru ili vinjete?
Za razliku od nekih evropskih zemalja, poput Bugarske, Rumunije, Mađarske ili Austrije, u kojima se koriste vinjete, Srbija ostaje pri naplati po pređenom kilometru.
Međutim, ovaj sistem se, ističu iz Puteva Srbije, prema važećim EU propisima smatra pravednijim jer korisnik plaća samo za deo puta koji je koristio.
- Korišćenje vinjeta je pogodnije za vozače koji svakodnevno koriste auto-put, dok je za korisnike koji to čine povremeno ili vozače u tranzitu ovaj sistem znatno skuplji i nepravedniji - dodaju oni, uz navode da je naplata po kilometraži prema propisima EU.
Osim Srbije, ovaj model primenjuje se u još 12 evropskih država, uključujući Italiju, Španiju, Portugaliju, Grčku, Francusku, Tursku, Norvešku, Irsku i Poljsku. S druge strane, zemlje susedi Srbije takođe su na spisku: Severna Makedonija i Bosna i Hercegovina.
T4ALL u razvoju Puteva Srbije
Kako ističu, veći prihod stiže od naplate po pređenom kilometru budući da, ukoliko bi Srbija uvela vinjete, prihod "nije dovoljan za kvalitetno održavanje auto-puteva, već su potrebne dodatne subvencije države za tu namenu".
- Iz tog razloga većina država koje primenjuju sistem naplate putarine putem vinjeta vrši dodatne naplate za teretna vozila, magistralne puteve, korišćenje tunela, mostova, ekološke takse i slično.
Budućnost naplate putarine na evropskim auto-putevima, dodaje se iz Puteva Srbije, ogleda se u uspostavljaju standardizovanog sistema naplate putarine u postpejdu i pripejdu.
- Postojeći sistem elektronske naplate u Srbiji ima tehničke mogućnosti da se uključi u sistem Evropske elektronske naplate putarine, nakon što Vlada Srbije propiše način uspostavljanja i primene ovog sistema.
Kako navode, najbolji primer međudržavnog povezivanja jeste razvoj sistema za integrisanu naplatu putarine za zemljama u regionu.
To znači da sa jednim TAG-om može da se putuje u inostranstvo bez ikakvog zaustavljanja na naplatnim rampama. "Do sada je registrovano oko 105.000 korisnika nove platforme T4ALL (Toll for all) i ovaj broj se uvećava na dnevnom nivou", napominju iz Puteva Srbije.
Šta je sa zaposlenima na naplatnim rampama?
S obzirom na to da se potpuna primena ENP-ja očekuje u narednih 10 godina, postavlja se pitanje šta će raditi zaposleni na naplatnim rampama širom Srbije. Iz tog razloga, iz Puteva Srbije navode da se očekuje "preraspodela radnih mesta zaposlenih na naplatnim stanicama na nova radna mesta".
- Zaposleni će se baviti kontrolom rada novog sistema, ponašanja učesnika u saobraćaju, prodajom TAG-ova, korisničkom podrškom, naknadnom naplatom putarine i drugo - kažu oni.
Međutim, kako će se to u praksi odraziti na zaposlene u Srbiji, ostaje da se vidi.
Bonus video:
Poštovani čitaoci, možete nas pratiti i na platformama:
Facebook,
Instagram,
YouTube,
TikTok,
Telegram,
Vajber.
Pridružite nam se i prvi saznajte najnovije i najvažnije informacije.
Naše aplikacije možete skinuti sa
Google Play i
Apple AppStore.
Komentari (0)