KAMERE SA VEŠTAČKOM INTELIGENCIJOM, VEĆE KAZNE I DIGITALNI VOZAČKI DOSIJE! Šta sve može da nam donese izmena Zakona o bezbednosti saobraćaja
Neko će se obradovati, neki baš i neće biti zadovolni

Foto: Tanjug/Beoinfo/Vladimir Lukić
Zakon o bezbednosti saobraćaja (ZOBS) trenutno je u fazi izmene, a cilj je da se prilagodi novim tehnološkim dostignućima i promenama u drugim oblastima koje utiču na bezbednost na putevima. Među predloženim novinama su uvođenje kamera sa veštačkom inteligencijom koje bi automatski prepoznavale prekršaje, kao što su prolazak kroz crveno svetlo, prekoračenje brzine i nepropisna upotreba mobilnog telefona, sa mogućnošću automatskog slanja kazni. Takođe, predviđa se i promena u pravilima za vozače sa probnom dozvolom, kako bi im se omogućilo lakše obavljanje osnovnih životnih i društvenih aktivnosti, piše Kurir.
Pored ovih promena, zakon bi mogao da uvede obaveznu edukaciju mladih vozača tokom dve godine nakon dobijanja dozvole. Ova edukacija bi obuhvatila simulacije vožnje u teškim uslovima, poput kiše, magle i leda, čime bi se vozačima omogućilo bolje snalaženje u izazovnim situacijama. Takođe, razmatra se dozvola biciklistima da se u jednosmernim ulicama kreću dvosmerno, čime bi se unapredila bezbednost i povezanost biciklističkog saobraćaja.
Važeći ZOBS, koji je usvojen 2009. godine, pretrpeo je više ad hoc izmena, kao i sistemske promene 2018. i 2023. godine. Sada je neophodno da zakon bude usklađen sa novim tehnologijama i aktuelnim potrebama saobraćaja. Šira i stručna javnost ima priliku da iznese svoje predloge, a svi zainteresovani mogu ih poslati na mejl adresu zbs.predlozi@mup.gov.rs.
- Od ključnog je značaja da se, pre svega, isprave nelogičnosti koje su nastale usled njegovih brojnih izmena - kaže za Kurir Slaviša Lakićević, načelnik Uprave saobraćajne policije.
Foto: Tanjug
- Među obavezama koje je Republika Srbija preuzela u procesu pridruživanja Evropskoj uniji jeste i potpuno usklađivanje propisa iz oblasti bezbednosti saobraćaja, tako da će se istovremeno raditi na implementaciji odredaba relevantnih propisa EU. Angažovaćemo sve kapacitete da se posao uradi pre svega kvalitetno, ali i u što kraćem periodu - dodaje Lakićević.
On podseća da su poslednjim izmenama uvedena neka nova rešenja.
- Međutim, neočekivano veliki broj oduzetih vozila višestrukih povratnika i učesnika bez prava na upravljanje vozilom, kao i veliko stradanje u saobraćaju, potvrđuju da sistem upravljanja bezbednošću saobraćaja nije delotvoran i da je neophodno uvesti krupnije izmene u regulativi, propisivanju odgovornosti i nadzoru nad radom. - podseća Lakićević.
Predlozi mogućih novina
Načelnik Lakićević je istakao neke od predloga koji će razmatrati radna grupa za izradu novog Zakona o bezbednosti saobraćaja na putevima:
Automatski nadzor saobraćaja
- Uvođenje pametnih kamera: kamere sa veštačkom inteligencijom mogle bi automatski da prepoznaju prekršaje kao što su prolazak kroz crveno svetlo, prekoračenje brzine i nepropisna upotreba mobilnog telefona, uz automatsko slanje kazni
Uvođenje "zelenih bonusa"
- Vozači koji nisu počinili nijedan prekršaj u određenom vremenskom periodu mogli bi da dobiju bonuse, kao što su popusti na osiguranje ili mogućnost smanjenja poreza na vozila
Digitalni vozački dosije
- Svaki vozač bi imao digitalni dosije dostupan putem aplikacije, gde bi mogao da vidi sve prekršaje, kazne i nagrade, kao i podatke o tehničkoj ispravnosti svog vozila

Foto: ST/N. MANDIĆ
- Obavezan alko-test prilikom svakog zaustavljanja: policija bi prilikom rutinskih kontrola ili saobraćajnih prekršaja vršila obavezan alko-test, bez obzira na situaciju
Zaštita ranjivih učesnika u saobraćaju
- Uvođenje specijalnih zona u kojima su prioritet pešaci i biciklisti, sa ograničenom brzinom vožnje za motorna vozila (npr. 20 km/h). Postavljanje više biciklističkih staza i prelaza sa posebnom svetlosnom signalizacijom za bicikliste
Obavezna edukacija za mlade vozače
- Mladim vozačima bi mogla da bude uvedena obavezna edukacija u periodu od dve godine nakon dobijanja dozvole, koja bi uključivala simulacije vožnje u teškim uslovima (kiša, magla, led), kao i radionice o odgovornosti u saobraćaju
Povećanje visine kazni
- Povećanje raspona novčanih kazni, stepenovanje kazni, razmatranje novih mera
Mere trajnog oduzimanja vozila
- Trajne zabrane upravljanja određenim kategorijama
Definisanje kontrole nedozvoljenih medikamenata
- Da li isključivo putem unapređenja sredstava za kontrolu ili propisivati nove procedure (saradnja sa zdravstvenim ustanovama i nosiocima poslova bezbednosti saobraćaja)
Definisanje pravih mera ograničenja za vozače s probnom (P) vozačkom dozvolom
- Preispitivanje u kojoj meri postojeća ograničenja onemogućavaju vozače sa probnom vozačkom dozvolom da ispunjavaju osnovne životne i društvene aktivnosti

Foto: pixabay.com
- Razmatranje tehnologija koje bi onemogućile upotrebu mobilnog telefona tokom vožnje (osim za hitne slučajeve i navigaciju)
Podsticanje električnih vozila
- Povećanje subvencija za kupovinu električnih vozila, sa posebnim naglaskom na njihovu bezbednost, smanjenje zagađenja i prilagođavanje puteva za njihovu upotrebu. Takođe, uvođenje privilegovanih traka za električna i hibridna vozila u gradskim zonama
Obavezna upotreba naprednih tehnologija u vozilima
- Uvođenje obaveznih senzora za mrtve uglove i sistema automatskog kočenja
- Integracija tehnologije koja bi automatski ograničavala brzinu vozila u skladu sa postavljenim saobraćajnim znakovima, smanjujući mogućnost prekoračenja brzine
Radna grupa ima za cilj da zakon bude jednostavan i lako primenljiv, kako za saobraćajne policajce, tako i za sudije. Ovo bi trebalo da dovede do boljeg efekta na građane, sa jasno definisanim granicama prihvatljivih grešaka kao blažih prekršaja, nedozvoljenih ponašanja, kao i sa jasno utvrđenim merama, uključujući privremeno ili trajno isključivanje iz sistema.
- Neophodna je i edukacija kroz školski sistem ne samo za prva četiri razreda već i za srednjoškolski uzrast, jer je veliko stradanje mladih vozača - naglasio je načelnik.
Foto: youtube.com/Auto škola Zeleni Talas
Kao primer na koji bi trebalo da se ugledamo, ističe se zakonodavstvo Slovenije koje se bavi zaštitom mladih vozača i smanjenjem rizika u njihovim prvim godinama vozačkog staža, kroz obavezni trening bezbedne vožnje, koji finansira Udruženje osiguravača. Takođe, efikasnost sistema može se postići i po uzoru na Tursku, gde je u obrascu vozačke dozvole obavezno navedena mejl adresa. Ovaj zahtev omogućava bržu korespondenciju sa počiniocem prilikom dokumentovanja prekršaja, što dovodi do smanjenja troškova celokupnog sistema, smanjuje mogućnosti za zloupotrebe i odugovlačenje postupka, a takođe omogućava postizanje maksimalnog efekta sankcija.
Poštovani čitaoci, možete nas pratiti i na platformama:
Facebook,
Instagram,
YouTube,
TikTok,
Telegram,
Vajber.
Pridružite nam se i prvi saznajte najnovije i najvažnije informacije.
Naše aplikacije možete skinuti sa
Google Play i
Apple AppStore.
Komentari (0)