NEMA VIŠE PROBNE VOZAČKE, DRAKONSKE KAZNE ZA ALKOHOLISANO STANJE! Stupa na snagu novi Zakon o bezbednosti saobraćaja
Dobro pogledajte, vozači!
![NEMA VIŠE PROBNE VOZAČKE, DRAKONSKE KAZNE ZA ALKOHOLISANO STANJE! Stupa na snagu novi Zakon o bezbednosti saobraćaja](/data/images/2023-10-04/532198_saobracajna-policija-2_f.webp?timestamp=1739702040)
Foto: shutterstock
Očekuje se da sredinom ove godine na snagu stupi novi Zakon o bezbednosti saobraćaja i biće prvi potpuno novi Zakon u Srbiji nakon 2009. godine, te sa sobom nosi pravila koja do sada nisu postojala, a među njima je i trajno oduzimanje vozila za najteže prekršaje.
Osim oduzimanja vozila, očekuje se da ove godine na snagu stupi i ukidanje probne vozačke dozvole, strože kazne za vozače pod dejstvom alkohola, kao i uvođenje pametnih kamera sa veštačkom inteligencijom koje će automatski beležiti prekršaje.
Načelnik Uprave saobraćajne policije u MUP-u Slaviša Lakićević ističe kako se novi Zakon trenutno piše, pa i da je trenutni pretrpeo čak 18 izmena, a poslednja je bila 2023. godine kada su promenjena 53 člana.
"Ovo će biti jedan od najvećih zakona po broju članova i po obimu materije koji postoji u našem zakonodavstvu i jako je kompleksan za pisanje. Želimo da do kraja aprila završimo Nacrt zakona, važno je da bude realan, primenjiv, unapredi stanje bezbednosti saobraćaja, i bude usklađen sa zakonima EU", rekao je Lakićević.
On dodaje kako od početka samog pisanja Nacrta zakona, MUP je uključio i širu i stručnu javnost u izradu ovog akta, a svi građani koji su zainteresovani mogu na adresu zbs.predlozi@mup.gov.rs dostaviti predloge, sugestije, primedbe, ideje i dobru praksu koju bi MUP mogao da implementira.
Takođe, kada Zakon prođe javnu raspravu, Vladu, zatim i skupštinsku proceduru i usvajanje, biće neophodan i period prilagođavanje.
Prema novom Zakonu o bezbednosti u saobraćaju, umesto probne vozačke dozvole mladi će dobijati onu standardmu, ali sa posebnim kodom koji bi ukazivao na ograničenja!
Ova olakšica mladima će omogućiti vožnju po inostranstvu, koja trenutno nije moguća. Takođe, razmišlja se i o mogućem praćenju ponašanja mladog vozača nakon položenog ispita.
Trajno uzimanje dozvole
Trajno oduzimanje vozila i trajna zabrana upravljanja određenim kategorijama vozila, odnosiće se na vozače koji više puta grubo krše bezbednost i propise saobraćaja.
Automatski nadzor saobraćaja
Pametne kamere koje funkcionišu pomoću veštačke inteligencije moći će da prepoznaju prekršaje, među kojima su prolazak kroz crveno svetlo, prekoračenje brzine i nepropisna upotreba mobilnog telefona, uz automatsko slanje kazni.
Zeleni bonusi
Mogućnost takozvanih zelenih bonusa u novom Zakonu predstavlja nagrade za vozače bez prekršaja!
Ukoliko niste počinili nijedan prekršaj u određenom vremenskom periodu mogli bi dobiti bonuse u vidu popusta na osiguranje ili mogućnost smanjenja poreza na vozila.
Digitalni dosije
Digitalni vozački dosije predstavlja aplikaciju putem koje će svaki vozač moći da prati svoje prekršaje, kazne i tehničku ispravnost vozila, što bi doprinelo transparentnosti i sprečavanju da vozači tek na granici saznaju za neplaćene kazne, i budu vraćeni.
Mobilni tehnički pregledi
Uz ovu novinu, kontrola tehničke ispravnosti vozila može se izvršiti neposredno u saobraćaju na putu.
To znači da bi mobilni tehnički pregledi vozila kao i lakih električnih vozila i mopeda, uz merenje brzine bili mogući na posebnim mobilnim uređajima.
Nema tolerancije na alkohol
Značajna promena jeste uvođenje nulte tolerancije na alkohol za sve vozače.
Zakonom koji je na snazi trenutno, propisano je da profesionalni vozači, mladi vozači i motociklisti bili obavezni da imaju 0,0 promila alkohola u krvi, sada se razmatra mogućnost uvođenja ove mere za sve vozače.
- Vozači koji ne pripadaju specifičnim grupama, kao što su vozači dvotočkaša, profesionalni vozači, mladi vozači, i drugi, bili bi sankcionisani sa preko 0,2 alkohola - priča Lakićević.
Veće kazne
Razmatra se da raspon novčanih kazni i stepenovanje istih bude povećano, kao i unapređenje sistema kaznenih poena, (u smislu gradacijskog praćenja i reagovanja, bez čekanja da lice stekne status nesavesnog vozača).
Zaštita pešaka
Kao jedan od ključnih ciljeva novog Zakona smatra se unapređenje bezbednosti pešaka, pa je planirano da se precizno definišu obaveze vozača prema pešacima.
Osim oduzimanja vozila, očekuje se da ove godine na snagu stupi i ukidanje probne vozačke dozvole, strože kazne za vozače pod dejstvom alkohola, kao i uvođenje pametnih kamera sa veštačkom inteligencijom koje će automatski beležiti prekršaje.
Načelnik Uprave saobraćajne policije u MUP-u Slaviša Lakićević ističe kako se novi Zakon trenutno piše, pa i da je trenutni pretrpeo čak 18 izmena, a poslednja je bila 2023. godine kada su promenjena 53 člana
"Ovo će biti jedan od najvećih zakona po broju članova i po obimu materije koji postoji u našem zakonodavstvu i jako je kompleksan za pisanje. Želimo da do kraja aprila završimo Nacrt zakona, važno je da bude realan, primenjiv, unapredi stanje bezbednosti saobraćaja, i bude usklađen sa zakonima EU", rekao je Lakićević.
On dodaje kako od početka samog pisanja Nacrta zakona, MUP je uključio i širu i stručnu javnost u izradu ovog akta, a svi građani koji su zainteresovani mogu na adresu zbs.predlozi@mup.gov.rs dostaviti predloge, sugestije, primedbe, ideje i dobru praksu koju bi MUP mogao da implementira.
Takođe, kada Zakon prođe javnu raspravu, Vladu, zatim i skupštinsku proceduru i usvajanje, biće neophodan i period prilagođavanje.
Prema novom Zakonu o bezbednosti u saobraćaju, umesto probne vozačke dozvole mladi će dobijati onu standardmu, ali sa posebnim kodom koji bi ukazivao na ograničenja!
Ova olakšica mladima će omogućiti vožnju po inostranstvu, koja trenutno nije moguća. Takođe, razmišlja se i o mogućem praćenju ponašanja mladog vozača nakon položenog ispita.
Trajno uzimanje dozvole
Trajno oduzimanje vozila i trajna zabrana upravljanja određenim kategorijama vozila, odnosiće se na vozače koji više puta grubo krše bezbednost i propise saobraćaja.
Automatski nadzor saobraćaja
Pametne kamere koje funkcionišu pomoću veštačke inteligencije moći će da prepoznaju prekršaje, među kojima su prolazak kroz crveno svetlo, prekoračenje brzine i nepropisna upotreba mobilnog telefona, uz automatsko slanje kazni.
Zeleni bonusi
Mogućnost takozvanih zelenih bonusa u novom Zakonu predstavlja nagrade za vozače bez prekršaja!
Ukoliko niste počinili nijedan prekršaj u određenom vremenskom periodu mogli bi dobiti bonuse u vidu popusta na osiguranje ili mogućnost smanjenja poreza na vozila.
Digitalni dosije
Digitalni vozački dosije predstavlja aplikaciju putem koje će svaki vozač moći da prati svoje prekršaje, kazne i tehničku ispravnost vozila, što bi doprinelo transparentnosti i sprečavanju da vozači tek na granici saznaju za neplaćene kazne, i budu vraćeni.
Mobilni tehnički pregledi
Uz ovu novinu, kontrola tehničke ispravnosti vozila može se izvršiti neposredno u saobraćaju na putu.
To znači da bi mobilni tehnički pregledi vozila kao i lakih električnih vozila i mopeda, uz merenje brzine bili mogući na posebnim mobilnim uređajima.
Nema tolerancije na alkohol
Značajna promena jeste uvođenje nulte tolerancije na alkohol za sve vozače.
Zakonom koji je na snazi trenutno, propisano je da profesionalni vozači, mladi vozači i motociklisti bili obavezni da imaju 0,0 promila alkohola u krvi, sada se razmatra mogućnost uvođenja ove mere za sve vozače.
- Vozači koji ne pripadaju specifičnim grupama, kao što su vozači dvotočkaša, profesionalni vozači, mladi vozači, i drugi, bili bi sankcionisani sa preko 0,2 alkohola - priča Lakićević.
Veće kazne
Razmatra se da raspon novčanih kazni i stepenovanje istih bude povećano, kao i unapređenje sistema kaznenih poena, (u smislu gradacijskog praćenja i reagovanja, bez čekanja da lice stekne status nesavesnog vozača).
Zaštita pešaka
Kao jedan od ključnih ciljeva novog Zakona smatra se unapređenje bezbednosti pešaka, pa je planirano da se precizno definišu obaveze vozača prema pešacima.
Osim toga, kazne za prelazak ulice kada to nije dozvoljeno, biće veće.
Posebna pažnja biće prineta deci, pa će kazne za prekršaje izvršene pred decom mlađom od 12 godina biti više.
Edukacija mladih vozača
U razmatranje je došlo i uvođenje dodatnih obuka za mlade vozače, pa bi obavezna edukacija u periodu od dve godine nakon dobijanja dozvole mogla biti uvedena.
Planira se da ona uključuje simulacije vožnje u teškim uslovima (kiša, magla, led), kao i radionice o odgovornosti u saobraćaju.
Zdravstveni pregled
Trenutni zdravstveni uslovi u Srbiji prepoznaju dve grupe vozača – one koji imaju A i B, odnosno, C i D kategoriju, pa za prve važe jedni, a za druge prilično stroži zdravstveni uslovi.
Prema novom predlogu, kontrolisaće se i korišćenje nedozvoljenih medikamenata, pa i ukoliko vozač koji ima nekadašnju probnu, a sada dozvolu sa posebnim kodom, bude uhvaćen sa alkoholom i drogom, biće poslat na zdravstveni pregled.
Podsticaji na ekološka vozila
Pod podsticajima na korišćenje ekoloških vozila podrazumeva se povećanje subvencija za kupovinu istih.
Osim toga, u Nacrtu zakona predloženo je i uvođenje privilegovanih traka za električna i hibridna vozila u gradskim zonama.
Prvenstvo prolaza
Za vozila sa prvenstvom prolaza novi Zakon bi trebalo da jasno definiše kada ko od kojih službi i ministarstva može da koristi ovo pravo.
Napredna tehnologija u vozilima
Uvođenje obaveznih senzora za mrtve uglove i sisteme automatskog kočenja: Novi automobili bi trebalo da budu opremljeni tehnologijama koje mogu pomoći u izbegavanju sudara, posebno u gradskim sredinama.
Automatsko ograničenje brzine: Integracija tehnologije koja bi automatski ograničavala brzinu vozila u skladu sa postavljenim saobraćajnim znakovima, smanjujući mogućnost prekoračenja brzine.
Blokada telefona tokom vožnje: Razmatranje uvođenja tehnologija koje bi onemogućile upotrebu mobilnog telefona tokom vožnje (osim za hitne slučajeve i navigaciju). Ovo bi moglo uključivati automatsko prebacivanje telefona u "režim vozača" prilikom pokretanja vozila.
Autonomna vozila
Potencijalno, novi Zakon će urediti i polje autonomnih vozila, odnosno onih vozila koja mogu da se kreću a da njima ne upravlja vozač. Pre svega po pitanju odgovornosti za saobraćajne prekršaje i druge delikte.
Pravila za bicikliste
Postoji mogućnost stvaranja novih pravila u vezi sa vožnjom bicikla, radi bolje tehničke regulacije saobraćaja (uvođenja ulica za bicikliste, dvosmerno kretanje bicikala u jednosmernim ulicama, propisivanje minimalnog rastojanja prilikom preticanja ili obilaženja bicikla).
Pružni prelazi
Predlog je da novi Zakon obuhvati i strožu kontrolu poštovanja saobraćajnih pravila na ukrštanju puta sa železničkom prugom ili na prelazu puta preko železničke pruge zbog povećanja fatalnih nezgoda na takvim lokacijama.
Vozači kamiona i autobusa
Očekuje se i povećana odgovornost za vozače kamiona i autobusa, što će podrazumevati ograničenu upotrebu auto-puteva za teretna vozila u određenim periodima uvođenjem specifičnih vremenskih ograničenja za teretna vozila u periodima kada su gužve, kako bi se smanjio rizik od nezgoda.
Poštovani čitaoci, možete nas pratiti i na platformama:
Facebook,
Instagram,
YouTube,
TikTok,
Telegram,
Vajber.
Pridružite nam se i prvi saznajte najnovije i najvažnije informacije.
Naše aplikacije možete skinuti sa
Google Play i
Apple AppStore.
Komentari (0)