DA LI ZNATE ZAŠTO SE PERU AVIONI! Razlozi su veoma bitni!
Održavanje čistoće spoljašnjosti aviona ne samo da njihov izgled čini lepšim, već ima i značajan uticaj na aerodinamičke performanse i operativne troškove.
Održavanje čistoće spoljašnjosti aviona ne samo da njihov izgled čini lepšim, već ima i značajan uticaj na aerodinamičke performanse i operativne troškove.
Redovno pranje aviona nije samo pitanje estetike već i važan faktor za bezbednost, performanse i ekonomičnost. Avioni, poput automobila, skupljaju prljavštinu, insekte pa i tragove od udara ptica tokom letova. Održavanje čistoće spoljašnjosti aviona ne samo da njihov izgled čini lepšim, već ima i značajan uticaj na aerodinamičke performanse i operativne troškove.
Estetika i imidž avio-kompanije
Jedan od razloga za redovno pranje aviona jeste njihova estetika. Avio-kompanije žele da njihovi avioni izgledaju besprekorno, a sjajni, čisti trupovi ostavljaju snažan utisak na putnike. Niko ne želi da se ukrca u avion koji izgleda zapušteno, posebno ako je vidljivo da su se na trupu nakupile prljavština ili tragovi udara ptica (poznatiji kao "skykill").
Prevencija korozije
Međutim, estetski izgled nije jedini razlog zašto avioni moraju biti čisti. Redovno čišćenje aviona smanjuje rizik od korozije. Prljavština, vlaga, kiselina iz kiše i atmosferske uslove mogu oštetiti boju i ubrzati propadanje oplate aviona. Povremeni udari kamenčića, grana ili ptica mogu oštetiti boju i izložiti metal, što vodi ka pojavi rđe. Prema jednom izveštaju iz 2021. godine, korozija je koštala komercijalnu avijaciju 5,67 milijardi dolara samo u 2018. godini, dok je američko Ministarstvo odbrane na borbu protiv korozije godišnje trošilo preko 20 milijardi dolara.
Aerodinamička efikasnost i ušteda goriva
Jedan od najvažnijih razloga za redovno pranje aviona jeste smanjenje otpora vazduha. Nakupljena prljavština na površini aviona povećava otpor, što rezultira većom potrošnjom goriva. Čak i mali sloj prljavštine može značajno povećati aerodinamički otpor. Na primer, prema rečima Davea Andersona, inženjera za letne operacije u Boeingu, povećanje otpora od samo 1% na Boeingu 737 dovodi do potrošnje dodatnih 14.979 galona goriva godišnje, što kompaniju košta dodatnih 23.000 dolara po avionu. S obzirom na to da širom sveta leti oko 25.000 komercijalnih aviona, od kojih je oko 4.200 Boeing 737, troškovi postaju izuzetno visoki.
Prema podacima iz 2022. godine, gorivo je činilo skoro 30% ukupnih operativnih troškova avio-kompanija, što dodatno naglašava značaj ušteda koje mogu proizaći iz redovnog čišćenja aviona.
Različite metode pranja
Avio-kompanije koriste različite metode za pranje aviona. Neke koriste mlazove pod visokim pritiskom sa specijalnim deterdžentima, dok druge koriste metode suvog pranja, gde se specijalni agensi nanose a potom brišu. Emirates koristi ovu tehniku suvog pranja i procenjuje da tako štedi čak 3,1 milion galona vode godišnje. Neki avio-kompanije imaju ogromne automatske peraonice, slične onima za automobile, koje mogu oprati avion za samo 30 minuta.
Dakle, osim ekonomske koristi, redovno pranje aviona pomaže i u očuvanju njihove spoljašnje estetike, što utiče na pozitivnu percepciju brenda i sigurnost putnika. Na duže staze, pravilno održavanje, uključujući redovno pranje, produžava radni vek aviona i smanjuje potrebu za skupim popravkama izazvanim korozijom.
(Telegraf Aero)
BONUS VIDEO
Poštovani čitaoci, možete nas pratiti i na platformama:
Facebook,
Instagram,
YouTube,
TikTok,
Telegram,
Vajber.
Pridružite nam se i prvi saznajte najnovije i najvažnije informacije.
Naše aplikacije možete skinuti sa
Google Play i
Apple AppStore.
Komentari (0)