Novi zakon o bezbednosti saobraćaja u pripremi - da deca ne ginu na putu!
Predviđene su daleko strože mere da bi Srbija do 2030. bila među 10 najbezbednijih evropskih zemalja u saobraćaju

Foto: ST/Nebojša Mandić
Cena nepažnje ili nepoštovanja saobraćajnih proipisa plaća se životom. Samo prošle godine na putevima u Srbiji je poginulo više od 500 ljudi, među kojima i 100 mladih i dece. Zakonske mere stalno se pooštravaju i sprovode se kampanje koje imaju za cilj da promene svest i podignu nivo odgovornosti kod učesnika u saobraćaju, a očekuje se da ove godine bude usvojen potpuno novi Zakon o bezbednosti saobraćaja, od kog se očekuje da do 2030. godine nema poginule dece u saobraćaju, a da Srbija u tom pogledu uđe među 10 najbezbednijih zemalja u Evropi.
Ovo je prvi put od 2009. da je u Srbiji izrađen nacrt potpuno novog Zakona o bezbednosti saobraćaja. Oni koji su učestvovali u njegovoj izradi najavljuju da će novi zakon doneti daleko stroža pravila i mere za one koji ne poštuju propise. Na forumu posvećenom ovom obimnom poslu v. d. direktora Agencije za bezbednost saobraćaja Srbije, Branko Stamatović, istakao je da je važno da se tokom izrade novog zakona prepoznaju sve institucije koje mogu da daju doprinos unapređenju sistema.

Foto: Credit: Adina Munteanu / Alamy / Profimedia
- Moramo posebno da radimo s povratnicima i s onima koji ponavljaju prekršaje. Moramo da vidimo kako da unapredimo sistem i preispitamo dosadašnje mere, koje su dale rezultate, ali i kako da ga unapredimo tako da u narednom periodu imamo značajno bolje stanje bezbednosti saobraćaja - rekao je Stamatović.
On je dodao da će novi zakon biti mnogo bolji od sadašnjeg, koji je usvojen 2009.
UPOTREBA TELEFONA TOKOM VOŽNJE GLAVNI UZROK NESREĆA, A ALKOHOL NA DRUGOM MESTU!

Foto: Profimedia
- Razgovaraćemo sa predstavnicima lokalnih samouprava, ministarstava i javnih preduzeća, kao i predstavnicima policije koji su svakodnevno na terenu sa građanima. Očekujemo predloge koji će dati rezultate u skoroj budućnosti. Očekujemo da će zahvaljujući novom zakonu do 2030. godine nema poginule dece u saobraćaju, a da Srbija bude među deset najbezbednijih zemalja u saobraćaju u Evropi - naveo je Stamatović i dodao da će povratnici u prekršajima će biti posebno obrađeni.
Igra sa životom zbog nevezanog pojasa
Tokom samo jedne nedelje akcije pojačane kontrole saobraćaja "Veži pojas - veži život", saobraćajna policija je evidentirala više od 7.000 učesnika u saobraćaju koji nisu vezali sigurnosni pojas, a tri osobe su stradale na putevima. Kao da ti vozači i putnici ne zanju ili ne mare da pojas u slučaju saobraćajne nesreće smanjuje rizik od smrti za 50 odsto za one na prednjim sedištima, a za 25 odsto za putnike na zadnjim sedištima.
Takođe, pravilo nalaže da vozač ne sme da koristi telefon ili sličan uređaj ukoliko ne koristi opremu koja omogućava telefoniranje bez angažovanja ruku za vreme vožnje. Isto se odnosi na pešake na pešačkom prelazu. Zato prema važećem zakonu vozačima koji zanemare ovaj propis sleduje kazna od 10.000, a pešacima od 3.000 dinara.
Iako se ocenjuje da je zakon iz 2009. dao dobre rezultate, smatra se da se može i bolje, a da mere moraju da budu strože. Primenom starog zakona, utrvrđeni su i neki opasni trendovi. Na primer, mera privremenog oduzimanja vozila izrečena je 283 puta, a u većini slučajeva zbog nepoštovanja propisa, pa se iz toga vidi koliko je bahatost uzela maha, te je neophodno da se suzbije strožim merama da bi se iskorenila.
Mnogo je negativnih pojava u saobraćaju, kao što su alkohol, nevezivanje pojasa, korišćenje telefona tokom vožnje ili nevezivanje pojasa. U novom zakonu velika pažnja je posvećena onima koji koriste mobilne telefone tokom vožnje jer je ova pojava postala glavni uzročnik saobraćajnih nesreća. Na drugom mestu je alkohol. Zato je fokus i na kontroli alkohola u krvi. Predviđena je nulta tolerancije na alkohol za sve vozače, a razmatra se uvođenje takozvane alko-brave. To je posebni sistem koji onemogućava pokretanje vozila ukoliko je vozač pod dejstvom alkohola i samim tim ponavljanje prekršaja. Novčane kazne biće značajno veće, jer stručnjaci smatraju da je to mera koja najviše zaboli pre nego što se stvarno desi nesreća.
Foto: Credit: Prostock-studio / Alamy / Profimedia
Nažalost, pretnju, najviše po sebe, predstavljaju i pešaci koji prelaze ulicu mimo pešačkog prelaza. Zo je često fatalno ponašanje, a najgore je što je pojedincima prešlo u naviku, pa je u stvaranju novog zakona posebna pažnja posvećena ovoj pojavi. Po svemu, ovo će biti jedan od najobimnijih zakona po broju članova u domaćem zakonodavstvu.
Jedna od obaveza koju predviđa postojeći Zakon o bezbednosti saobraćaja na putevima jeste da je svako fizičko lice koje je vlasnik, odnosno korisnik vozila, dužno da obezbedi da njegovo vozilo u saobraćaju na putevima budu tehnički ispravna. U tom kontekstu vrsta goriva može doprineti boljim performansama motornog vozila, a jedna od dobrih opcija je svakako gorivo koje se prodaje na NIS petrol i Gasprom benzinskim stanicama širiom naše zemlje. Reč je o domaćem premijum gorivu G-Drive proizvedenom u Rafineriji nafte u Pančevu. Ovo NIS-ovo premijum gorivo omogućava efikasniji rad motora, a između ostalog, sadrži aktivne komponente koje poboljšavaju performanse motora automobila i doprinose tome da duže ostane ispravan i manje podložan kvarovima.
Poštovanje propisane brzine i odstojanja, pauze tokom vožnje, nošenje kacige i štitnika, poznavanje saobraćajnih pravila i propisa, posedovanje zaštitne opreme poput sedišta za decu, samo su neka od opštih pravila koje bi svi rebalo da znaju i primenjuju.
Poštovani čitaoci, možete nas pratiti i na platformama:
Facebook,
Instagram,
YouTube,
TikTok,
Telegram,
Vajber.
Pridružite nam se i prvi saznajte najnovije i najvažnije informacije.
Naše aplikacije možete skinuti sa
Google Play i
Apple AppStore.
Komentari (0)