REŠAVAMO DILEMU! Podstanar ili vlasnik - Evo ko je dužan da PLATI popravku u IZNAJMLJENOM STANU?

Autor:

Vesti

19.02.2025

09:32

Pratite nas i putem Android ili iOS aplikacija

Android aplikacija ios aplikacija huawei aplikacija

Dogovor, ali i jedan papir jasno definiše situaciju.

REŠAVAMO DILEMU! Podstanar ili vlasnik  - Evo ko je dužan da PLATI popravku u IZNAJMLJENOM STANU?

Foto: shutterstock.com

Iako većina podstanara prilikom useljenja potpisuje ugovor o zakupu, često nije jasno definisano ko je dužan da plati popravku kada dođe do kvara na bojleru, šporetu, frižideru, veš-mašini ili rerni.

Na društvenim mrežama često se vode polemike o tome ko snosi troškove popravke u iznajmljenim stanovima - da li su troškovi kvarova na uređajima obaveza vlasnika ili podstanara?

Iako većina podstanara prilikom useljenja potpisuje ugovor o zakupu, često nije jasno definisano ko je dužan da plati popravku kad dođe do kvara na bojleru, šporetu, frižideru, veš-mašini ili rerni, piše Kurir. 

Marija K. iz Sremske Mitrovice kaže da nije imala sreće kad joj se pokvarila veš-mašina.

-  Kada mi se pokvarila veš-mašina, vlasnik je tvrdio da je to moja odgovornost jer sam je koristila. Nije pomoglo ni objašnjenje da je bila stara i da nisam ništa uradila da je pokvarim. Na kraju sam platila popravku jer mi je hitno bila potrebna.

Sa druge strane, Milica P., koja već pet godina iznajmljuje stan, imala je drugačije iskustvo.

Vlasnik stana je stvarno korektan, svaki kvar odmah rešava i nikada nije tražio da ja platim nešto što nije moja odgovornost. Dogovor je od starta bio jasan i to je mnogo bitno.

Šta kaže zakon - ko plaća popravke

Prema Zakonu o obligacionim odnosima, vlasnik stana je dužan da snosi troškove većih kvarova, dok podstanar plaća samo sitne popravke, izazvane redovnom upotrebom.

U članu 570, stav 2, jasno stoji da je:

Zakupodavac dužan da održava stan u ispravnom stanju i vrši potrebne popravke.
Vlasnik mora da nadoknadi zakupcu troškove popravke ako ih je podstanar platio, a zapravo su bile obaveza vlasnika.
Podstanar plaća samo troškove male vrednosti koji nastaju redovnom upotrebom (npr. zamena sijalica, čišćenje odvoda).

Najvažnije je da se vlasnik i podstanar unapred dogovore o obavezama da bi se izbegli nesporazumi i potencijalni troškovi.

Stanarka Ivana R. iz Sremske Mitrovice smatra da je najbitnije sve se dogovoriti pre nego što se useli.

- Meni je bilo važno da pre potpisivanja ugovora precizno napišemo šta je čija obaveza. Tako smo izbegli sve nesporazume. Nekome možda deluje kao sitnica, ali kad se desi kvar, shvatiš koliko je važno da sve bude ugovoreno unapred.

Dileme nema - ukoliko stanar nije namerno ili svojim nemarom načinio štetu, za popravku svih predmeta koji će nakon iseljenja ostati u stanu, zadužen je stanodavac.

Kada ulazite u podstanarski život, napravite dogovor i potpišite ugovor

Najbolji način da se zaštitite, bilo od bahatih stanodavaca ili nemarnih stanara, jeste potpisivanje ugovora o zakupu.

Sve se definiše ugovorom. Ugovor uglavnom ističe da je obaveza vlasnika stana da popravi svaki uređaj u stanu. Uređaji pripadaju vlasniku stana, a sve kvarove na uređajima koji ostaju u nekretnini nakon selidbe zakupca treba da popravi vlasnik. Izuzetak su kvarovi koje je zakupac napravio namerno ili zbog nemara.

Podstanar Marko R. savetuje:

- Pre useljenja proverite sve uređaje. Meni se desilo da nisam proverio bojler i nakon mesec dana je procurio. Gazda je tvrdio da je bio ispravan, pa smo se natezali oko popravke. Da sam na početku sve proverio, imao bih dokaz.

Ugovor treba da precizira i otkazni rok, vraćanje depozita i eventualne obaveze oko krečenja pre iseljenja. Bez toga može doći do nesporazuma koji se često završavaju na štetu podstanara. Pre useljenja preporučuje se da zakupac proveri ispravnost uređaja i opreme i vidi da li su u stanu potrebne popravke. Posebnu pažnju treba obratiti na glavne ventile, stanje bojlera, šporeta, grejača, mašine za veš i da li dihtuje stolarija.

Kao dodatni savet, Marija K. dodaje:

- Pre useljenja napravite zapisnik o primopredaji u kom treba opisati stanje nameštaja i bele tehnike. Tako ćete imati dokaz ako kasnije dođe do spora oko toga šta je bilo ispravno, a šta ne.

Na kraju, svaka situacija je specifična, ali jedno je sigurno - dogovor i precizan ugovor mogu sprečiti mnogo problema u budućnosti

Poštovani čitaoci, možete nas pratiti i na platformama: Facebook, Instagram, YouTube, TikTok, Telegram, Vajber. Pridružite nam se i prvi saznajte najnovije i najvažnije informacije.
Naše aplikacije možete skinuti sa Google Play i Apple AppStore.

BONUS VIDEO

Komentari (0)

Loading