DEŠAVA SE: JEDAN POGREŠAN BROJ I PARE ODLAZE GDE NE TREBA: Kako povratiti novac s pogrešnog računa
Ako koristite instant plaćanje preko mobilnog bankarstva ili elektronskog bankarstva ili dajete hitan (instant) nalog za plaćanje na šalteru banke, a pogrešite broj tekućeg računa primaoca novca, tu nema storniranja tj. poništavanja transakcije - objašnjavaju u bankama.
Mnogima koji su nekada uplaćivali novac u banci, bilo da je reč o plaćanju računa komunalnom preduzeću ili uplati novca na račun građana, dogodilo se bar jednom da upiše ili ukuca pogrešan broj tekućeg računa primaoca. Nekada se takva greška otkrije odmah na šalteru, nekad sistem mobilnog i elektronskog bankarstva odbije izvršenje takve uplate, ali nekad, iako ne tako često, novac ode onome kome nije namenjen. Kako ga vratiti?
Uplatu novca na pogrešan račun u banci možemo da poništimo tj. storniramo do trenutka dok se ne izvrši, pišu mediji. To znači da kod instant plaćanja, gde novac na račun primaoca leže u svega nekoliko sekundi, ne postoji mogućnost storniranja, ali postoji mogućnost povrata novca. Ipak, u Narodnoj banci Srbije savetuju građane da, nakon što unesu podatke u nalog, a pre nego daju nalog banci da prenese sredstva, provere sve podatke koje su uneli, a posebno broj računa.
BITNE RAZLIKE
Ako koristite instant plaćanje preko mobilnog bankarstva ili elektronskog bankarstva ili dajete hitan (instant) nalog za plaćanje na šalteru banke, a pogrešite broj tekućeg računa primaoca novca, tu nema storniranja tj. poništavanja transakcije - objašnjavaju u bankama.
Ovo potvrđuje i centralna banka, koja podseća da propisima nije predviđeno storniranje instant naloga za prenos zbog prirode instant plaćanja.
Kada je reč o nalozima za plaćanje koji nisu instant, bankari potvrđuju da je tu situacija nešto drugačija.
Banka obično napravi neku vremensku razliku od desetak minuta tokom koje se nalog za plaćanje koji primi realizuje. I upravo je to period kada korisnik, ukoliko shvati da je uplatio novac na pogrešan račun, može da stornira, tj. poništi svoj nalog i, ako želi, ponovi uplatu na tačan broj računa. Takođe, bankari ističu da je važan period takozvanog kliringa, kada se realizuju razmena i obrada međubankarskih naloga za plaćanje. Uplatilac, praktično, ima vremena do prvog kliringa da povuče svog nalog. Razmak između kliringa je, inače, nekoliko sati.
Uz ovo, pravi se razlika ko je uneo pogrešan broj tekućeg računa. Ukoliko je greška do onoga ko uplaćuje, on mora i da traži povrat sredstava.
Ukoliko broj računa nije tačan, banka nije odgovorna za neizvršenu ili nepravilno izvršenu platnu transakciju.
Korisnik koji uplati novac na pogrešan račun povrat novca može da zahteva direktno od osobe kojoj je novac uplatio ili preko banke, a postupak je, kako objašnjavaju u NBS, isti bilo da je u pitanju pravno ili fizičko lice.
S druge strane, NBS podseća da podaci o brojevima računa građana nisu javno dostupni. Stoga, u slučaju kada platilac ne zna ko je primalac sredstava tj. kome je greškom uplatio novac, najbolje je da se odmah obrati svojoj banci.
PLAN B
Šta ako primalac neće da vrati novac?
Ako povrat novčanih sredstava nije moguć, banka platioca je dužna da na njegov pismeni zahtev odmah dostavi sve raspoložive informacije koje su platiocu potrebne za ostvarivanje prava na povraćaj novčanih sredstava (na primer, informacije o banci primaoca ili o primaocu plaćanja). To stoga što sudski postupak ostaje kao jedina alternativa.
Ukoliko primalac ne želi da vrati novac preostaje samo sudski postupak
Kod instant plaćanja nemoguće je storniranje.
Poštovani čitaoci, možete nas pratiti i na platformama:
Facebook,
Instagram,
YouTube,
TikTok,
Telegram,
Vajber.
Pridružite nam se i prvi saznajte najnovije i najvažnije informacije.
Naše aplikacije možete skinuti sa
Google Play i
Apple AppStore.
Komentari (0)