ZA DVE NEDELJE U SRBIJI STARTUJE ''AMBER ALERT''! Čim neko dete nestane, desiće se OVO! Detaljno objašnjenje kako će funkcionisati sistem!
Kada su u pitanju sajtovi, prema Jurićevim rečima, oni moraju da objave informaciju o nestanku i pronalaženju, ali ne moraju to da čine na 30 ili 60 minuta.
Za dve nedelje, tačnije 1. novembra, u Srbiji na snagu stupa način javnog obaveštavanja o nestanku maloletnika poznat kao "Amber alert", koji će se u našoj zemlji zvati "Pronađi me".
Elektronski mediji biće dužni da prekinu program i emituju informaciju o nestanku odmah pošto policija pokrene sistem i dostavi im podatke.
Kako za "Novosti" objašnjava Igor Jurić, iz Centra za nestalu i zlostavljanu decu, obaveštenje mora da bude prikazano u identičnom obliku kako ga je dostavio MUP i da traje najmanje 20 sekundi.
- U prvih osam sati mediji će emitovati na 30 minuta ono što im MUP pošalje: fotografiju sa osnovnim podacima deteta i dodatnim detaljima, ako se zna gde je i kada poslednji put viđeno, šta je nosilo na sebi, ima li neku karakteristiku poput ožiljka - kaže Jurić.
Posle osam sati, sve do isteka dva dana, emiter je dužan da isto obaveštenje objavljuje na sat vremena, uz eventualne dopune, ako ih policija pošalje. Nakon 48 sati prestaje obaveza za medije, a policija nastavlja istragu.
U trenutku kada stigne informacija MUP-a da je maloletnik pronađen, medij bez odlaganja prekida objavljivanje obaveštenja o nestanku i javlja da je nađen. Takođe odmah briše sve lične podatke o nestalom licu.
Kada su u pitanju sajtovi, prema Jurićevim rečima, oni moraju da objave informaciju o nestanku i pronalaženju, ali ne moraju to da čine na 30 ili 60 minuta. Njihova jedina obaveza je da slika i podaci ostanu vidljivi sve dok MUP ne javi da se potraga okončava, posle čega ih uklanjaju iz arhive.
- I mobilni operateri će morati da šalju SMS poruke korisnicima o nestanku maloletne osobe sa linkom do sajta MUP, na kom će biti fotografija - dodaje Jurić.
- U prvoj fazi, objave o nestanku biće vidno istaknute i na autobuskim i železničkim stanicama, kao i na aerodromu "Nikola Tesla". U drugoj fazi, ovu obavezu imaće i benzinske pumpe, marketinške agencije koje drže bilborde, tržni centri.
Društvene mreže zasada neće biti uključivane u sistem "Pronađi me", pošto nisu imale postavljene odgovorne osobe koje bi mogle da garantuju da će se podaci o maloletniku kada prestane potraga ukloniti iz arhive. Međutim, kako tvrdi Jurić, u toku su pregovori MUP sa predstavnicima Mete, koja drži platforme "Instagram" i "Fejsbuk", kao i sa "Vajberom". Oni bi mogli da se uključe u drugu fazu projekta, za godinu dana.
Sistem "Pronađi me" neće se aktivirati za svakim nestalim detetom. MUP će objaviti sve okolnosti u kojima se obavezno aktivira, a Jurić otkriva da će to svakako biti ukoliko je mališan mlađi od sedam godina, ako ima neki oblik invaliditeta ili intelektualnih poteškoća, kao i ako se pouzdano zna da je žrtva krivičnog dela otmice.
- Procene su da će se sistem pokretati jednom ili dva puta godišnje, takva je statistika i u ostalim državama koje ga imaju - dodaje Jurić, i kaže da bi bilo dragoceno da se i druge zemlje bivše Jugoslavije uključe i uvedu ga.
- Ovo je prilika da se udružimo i u nekom trenutku objedinimo sistem radi lakšeg pronalaženja dece, pa ako ono nestane u Beogradu, da ga traže i u Skoplju i u Ljubljani, a ako nestane u Zagrebu, da ga tražimo u Beogradu i u Sarajevu.
U Srbiji godišnje nestane između 1.300 i 1.500 dece. Prošle godine je to bilo 1.523, od čega petoro nije nađeno!
SVAKO ŠESTO ŽRTVA
- Svako šesto dete koje ode samo, pobeglo je zato što je žrtva manipulacije ili nasilja, pa i seksualnog zlostavljanja - kaže Jurić. - Zato bi građani trebalo da se uzdrže od negativnih komentara na mrežama kada se dete vrati, jer nikada ne znamo pozadinu nestanka, a loši komentari pojačavaju traumu.
U najvećem broju slučajeva deca beže iz porodica, od hranitelja ili iz ustanova zbog ocena, ljubavnih problema, depresije ili zato što su zlostavljana. Nekada je u pitanju trgovina ljudima, a nekada ih prodaju roditelji zbog ranih brakova.
Poštovani čitaoci, možete nas pratiti i na platformama:
Facebook,
Instagram,
YouTube,
TikTok,
Telegram,
Vajber.
Pridružite nam se i prvi saznajte najnovije i najvažnije informacije.
Naše aplikacije možete skinuti sa
Google Play i
Apple AppStore.
BONUS VIDEO
Komentari (0)