KAKO JE IZVEDENA SPEKTAKULARNA AKCIJA KOJA JE SPREČILA KOPNENU INVAZIJU NA SRJ: Kolona od 60 kilometara prošla ispred nosa NATO - OPERACIJA "KONVOJ"
Za samo četiri dana, uprkos nadgledanju iz satelita i avaksa, na Kosmet prebačena najubojitija jedinica Vojske Jugoslavije 252. oklopna brigada
Oficiri NATO koji su nadgledali povlačenje Vojske Jugoslavije s Kosmeta posle potpisivanja Kumanovskog sporazuma nemo su gledali kako se kolona tenkova u savršenom poretku kreće preko administrativne linije. Ova čelična sila ogromne vatrene moći bila je ključni razlog zbog kog su planeri Alijanse odustali od planirane kopnene invazije.
Operacija "Konvoj", jedinstvena akcija s kojom može da se poredi samo iskrcavanje u Normandiji, počela je 28. marta 1999, a okončana samo četiri dana kasnije prebacivanjem 252. oklopne brigade iz Kraljeva na Kosmet. Sve je izvedeno u situaciji kada je nebo nad SRJ vrilo od satelita i avaksa, kao i izviđačkih aviona NATO.
MILIMETARSKA PRECIZNOST
Za organizaciju prebacivanja tenkova i ostale ratne tehnike, čija je ukupna dužina bila čak 60 kilometara, bio je zadužen potpukovnik Mladen Božić, tenkista s ratnim iskustvom iz Bosne i Hrvatske, a akcija koja je imala tek nekoliko promila šanse da uspe izvedena je s neverovatnom preciznošću.
- Trebalo je za kratko vreme planirati prebacivanje brigade. Da bismo izbegli svaki rizik, odlučili smo se da dužina kompozicije vozova bude tolika da mogu da se sklone u tunele. Ukrcavanje i iskrcavanje takođe su bile tačke na tom putu kojima je valjalo obratiti naročitu pažnju - rekao je Božić, sada pukovnik u penziji.
Maršruta Kraljevo-Raška-Lešak-Kosovska Mitrovica-Priština-Lapušnik-Klina bila je duga 250 kilometara. Sve pripreme, plan marševanja, dopuna municijom i gorivom obavljene su za samo četiri sata i u 22.30 počelo je nadigravanje s NATO avijacijom.
- Da je transport otkriven i uništen, teroristi i NATO bi bili u velikoj prednosti - navodi Božić, koji je bio u prvoj lokomotivi prve kompozicije.
Oko jedan čas posle ponoći 29. marta voz je zaustavljen u stanici Lešak, gde je šef stanice Radojko Brajović saopštio da je postavljen lokator ispod mosta koji je na sedam kilometara od transporta. Na Božićev zahtev iz Kosovske Mitrovice je poslata specijalna ekipa da ukloni lokator, ali je njihovom automobilu pukla guma, a rezervnu nisu imali. Iz baze je poslato drugo vozilo, pa je sve potrajalo predugo i tek u 3.30 voz je krenuo dalje. Pokret se odvijao u potpunom mraku, a nebo iznad doline Ibra je vrvelo od NATO aviona, koji su žestoko gađali Prištinu.
PESAK NA ŠINAMA
- Zbog ogromnog tereta koji su vukle, dizel-lokomotive su na usponima proklizavale. Najpre sam uočio mašinovođu da povremeno povlači neku polugu. Pitao sam ga šta to radi, a on mi reče da ispušta pesak na šine da dizelka ne bi proklizavala. Što je najgore, sitna kiša je neprestano vlažila šine - priseća se Božić.
Sedam minuta posle ponoći 30. marta prvi ešalon 252. oklopne brigade s tenkovima stigao je u rejon Kline i odmah zauzeo borbeni raspored. Za njom je stigao i drugi ešalon, čime je operacija bila kompletirana. Na opšte iznenađenje čelnika Alijanse i njenog portparola Džejmija Šeja, obelodanjeno je da se na Kosovu i Metohiji u rasporedu Prištinskog korpusa nalazi nova jedinica.
- Bio je to pravi podvig. Dovesti brigadu, pored špijunskih satelita, najsavremenijih izviđačkih sistema i avijacije, pred nosem planera NATO - ponosan je Božić.
Šta je sve prebačeno za četiri dana?
-
više od 100 tenkova u 12 vozova
-
72 oklopna transportera
-
18 artiljerijskih samohotki
-
divizion PVO
-
inženjerijski divizion
-
rovokopači
-
polagači mina
Skrivali ih tuneli i oblaci
Kada su tokom transporta sva tri voza sakrivena u tunelima kod Lipljana, komandant Prištinskog korpusa general Vladimir Lazarević je Božiću poručio da brigada mora hitno da krene u rejon Kline i da je NATO avijaciji svejedno da li je dan ili noć, bez obzira na naređenje da se kreće isključivo noću.
- Pitao sam otpravnika vozova stanice Lozište Mila Nedeljkovića koliko se može zadržati ovakva oblačnost u ovom delu. Odgovorio mi je da može da potraje i nedelju dana i to je bilo presudno za odluku da transport odmah krene. Naredio sam borcima da rašpanuju tenkove i oklopne transportere, da vozači uđu unutra i da, ako dođe do napada avijacije, spuste tenkove i transportere s vagona i zauzmu rastresit raspored. Srećom, za to nije bilo potrebe i na odredište smo stigli pod zaštitom oblaka - kaže Božić.
General Mandić: Čelo u Kuršumliji, a začelje još u Kosovu Polju
General-major Miloš Mandić ističe da je brigada tokom celog rata bila nevidljiva za neprijatelja.
- Nas nikad nije bilo na kartama NATO ciljeva jer nisu znali da postojimo iako smo bili raspoređeni u jednom veoma teškom rejonu za upotrebu oklopnih jedinica, u delu između Orahovca, Prizrena i Đakovice. Tu je teško ići i peške, a kamoli tenkovima. Najzanimljivije je bilo kada smo posle potpisivanja Kumanovskog sporazuma podigli tenkove i krenuli nazad u Srbiju. Sećam se da smo se u koloni spuštali dole prema Kosovu Polju i prištinskom aerodromu. Bio sam na začelju kolone i na skretanju kod sela Vrelo dočekalo nas je 30 novinara, koji su spustili kamere i počeli da nam aplaudiraju. Šta da vam kažem, prvi tenkovi su već ulazili u Kuršumliju, a mi na začelju još nismo ni izašli iz Kosovo Polja.
General Delić: Umesto tenkova, gađali cisterne
I general Božidar Delić je ponosan na ovaj podvig.
- Oficiri NATO rade isključivo po šablonima, nema tu nikakve inicijative, što je karakteristika naših ljudi, koji znaju da improvizuju u datom trenutku, nama je to u krvi. Oni su bili šokirani kada su videli koliko tenkova i mehanizacije smo uspevali da krijemo tokom borbi. Dešavalo se, recimo, da ja na konferenciji NATO čujem da su, na osnovu izveštaja pilota, uništili devet tenkova iz moje jedinice u vreme teških borbi na Paštriku, a ja znam da su oni taj dan pogodili samo dve cisterne. Početkom aprila uništili su mi dva tenka, ali sam odmah dobio dva nova. NATO je bio zaprepašćen kada je video da su sve naše jedinice kompletne iako su oni verovali da su nas potpuno uništili - naveo je Delić
Poštovani čitaoci, možete nas pratiti i na platformama:
Facebook,
Instagram,
YouTube,
TikTok,
Telegram,
Vajber.
Pridružite nam se i prvi saznajte najnovije i najvažnije informacije.
Naše aplikacije možete skinuti sa
Google Play i
Apple AppStore.
BONUS VIDEO:
Komentari (0)