ŠTA TO KRIJE GRAĐEVINSKI FAKULTET? Neće metro, ali neće ni da kažu ZAŠTO im smeta!

Autor:

Vesti

05.11.2021

05:15

Pratite nas i putem Android ili iOS aplikacija

Android aplikacija ios aplikacija huawei aplikacija

Izgradnja Beogradskog metroa počinje 22. novembra na Makiškom polju. Ali, i pre nego što je prvi kramp zaboden u zemlju, izgradnja metroa izazvala je burne polemike u javnosti. Pozivajući se na stavove zasnovane na struci i nauci, Građevinski fakultet je odbio da učestvuje u ovom kapitalnom projektu za Beograd i Srbiju. I to je legitimno.

Republika

Foto: ST/V. LUKIĆ

 

Međutim, na ovom fakultetu kategorički odbijaju da daju bilo kakve informacije čime to nisu zadovoljni. Srpski telegraf je dva puta slao pitanja i to dekanu ovog fakulteta Vladanu M. Kuzmanoviću, kao i na adresu dekanata, ali je javnost ostala uskraćena za odgovore .

S obzirom na uporno ćutanje, postavlja se pitanje šta to krije dekan Građevinskog fakulteta kad odbija da odgovori na naša pitanja.

Kako je za Srpski telegraf objasnio ministar građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Tomislav Momirović, očekivao je i veće otpore, koliko god oni bili suludi.

- Iskustvo nam govori da velike infrastrukturne projekte, kao što je ovaj, uvek prate otpori bučne manjine i određenih, uslovno rečeno, stručnih krugova. Ne postoji nijedan element ovog projekta da nije jasan i transparentan. Ovo je velika stvar, dobra stvar i ukoliko i ima nekih stručnih zamerki, imamo vremena da to bude ispravljeno tokom narednih osam godina izgradnje - rekao je Momirović.

Ministar je naglasio da Beogradski metro nije za političke potrebe i da će najveći benefit imati Beograđani.

- Mi pričamo o projektu koji će se, u najboljem slučaju, završiti u narednih sedam i po do osam godina i mi na njemu ne možemo da profitiramo. Ni danas ni za četiri godine. Naprotiv, imaćemo probleme jer ovo podrazumeva obimne građevinske radove, a jedini koji će profitirati su građani Beograda - zaključio je ministar.

Zašto su angažovani stranici

Beogradski metro biće prvi na prostoru bivše Jugoslavije, pa srpski stručnjaci i nisu imali prilike da učestvuju u jednom ovakvom projektu. Zbog toga su izabrane francuske kompanije "Almstom" i "Ežis rejl" (Egis Rail), dok će građevinske radove izvoditi kineska kompanija "Pauer Čajna" (Power China). Francuski partneri će raditi isporuku vozova i elektromašinskih podsistema, odnosno opremu za metro.

10 pitanja na koje ne žele da daju odgovore

1. Da li je neko od profesora s vašeg fakulteta učestvovao u izgradnji ili projektu nekog metroa u svetu?

2. Koje studije i projekte za mrežu javnog gradskog prevoza u gradovima je izradio Građevinski fakultet?

3. Na osnovu kojih ličnih referenci zaposlenih vezano za javni gradski prevoz Građevinski fakultet definiše trase metros i prioritete gradnje, kao njegovog podsistema?

4. Da li je Građevinski fakultet dao komentare i sugestije vezane za građevinski deo projekta, kao što su konstrukcija podzemnih stanica, konstrukcija dubokih tunela specijalnim mašinama ili tehnologiju gradnje?

5. Na kojim izgrađenim metro linijama je Građevinski fakultet učestvovao na izradi tehničke dokumentacije?

6. Šta znači za unapređenje nastave na fakultetu ne učestvovanje Građevinskog fakulteta na najvećem projektu u Srbiji dosad?

7. Da li odluka Građevinskog fakulteta da ne učestvuje u predloženom projektovanju metroa po planu generalne regulacije šinskih sistema znači da se studentima neće priznavati praksa koju bi obavljali na ovom projektu?

8. Takođe, da li to znači da studenti ne mogu da za diplomske i master radove uzimaju teme vezane za ovaj projekat ili doktoranti za doktorske disertacije?

9. Da li će profesori koji ne poštuju ovu odluku dobiti otkaz?

10. Da li će asistenti, docenti i vanredni profesori koji sada učestvuju u projektu izgradnje metroa, kao pojedinci, imati problema u napredovanju ako učestvuju u ovom projektu metroa, odnosno da li ćete prema njima da sprovodite represiju?

Istorijat izgradnje metroa u Beogradu

- prvi planovi o izgradnji Beogradskog metroa pojavili su se sredinom pedesetih godina prošlog veka

- 1968. objavljena studija i prvi celovit koncept metroa, koji je predviđao tri linije ukupne dužine 33 km sa 35 stanica

- 1976. urađen je projekat s pet samostalnih linija metroa i četiri linije nezavisnog regionalnog metroa

- 1981. urađen je projekat "Metro Beograd", a godinu dana kasnije Skupština grada je raspisala samodoprinos građana za izgradnju

- 1996. tadašnji gradonačelnik Beograda Zoran Đinđić odmrzava metro projekat

- 2003. gradske vlasti su napustile koncept metroa i javnosti plasirale laki šinski sistem

- 2008. tadašnji gradonačelnik Dragan Đilas najavio je izgradnju metroa po projektu iz 1976, ali dalje od toga se nije išlo

- 2019. konačno dolazi do konkretnih pomaka i postaje izvesno da će se metro graditi

- 2021. počinje gradnja Beogradskog metroa, a korišćenje je predviđeno od 2028, odnosno obe linije od 2030.

Poštovani čitaoci, možete nas pratiti i na platformama: Facebook, Instagram, YouTube, TikTok, Telegram, Vajber. Pridružite nam se i prvi saznajte najnovije i najvažnije informacije.
Naše aplikacije možete skinuti sa Google Play i Apple AppStore.

Komentari (3)

Loading
Bacvanin

05.11.2021 07:11

Ako ne zele da obrazloze razlog protivljenja nama smrtnicima ostaje da mislimo da je i tu umesana politika.

Zoran Đurđević

05.11.2021 07:51

Milovanović, jednom Gebels uvek Gebels

Xxx

05.11.2021 09:07

Hahahaha 😁