ŠTA JE DOVELO DO PADA AVIONA U SLOVENIJI? Stručnjak za vazduhoplovnu bezbednost otkriva koja je stvar mogla da dovede do tragedije
Pronađeni delovi letelice

Foto: Flightradar24
Šta je uzrok pada manjeg aviona u oblasti Velike planine? Stručnjak za vazduhoplovnu bezbednost Jure Griljc kaže da je još prerano za zaključke, ali ističe da današnji vremenski uslovi nisu bili pogodni za vizuelno letenje, prenosi Telegraf.
Loše vreme doprinosi nastanku više od trećine svih nesreća, naglašava bivši policijski istražitelj avionskih nesreća.
Manji avion tipa Mooney Ovation M20R nestao je sa radara oko 9 sati ujutru. Kasnije su spasioci pronašli delove letelice, koja je udarila u jedan od objekata, ali ne i pilotsku kabinu. Šta je dovelo do nesreće aviona koji se, prema dosadašnjim podacima, sa visine od 2.500 metara počeo spiralno spuštati?
Jure Griljc, stručnjak za vazduhoplovnu bezbednost i bivši direktor Agencije za civilno vazduhoplovstvo, ističe da je trenutno prerano donositi zaključke o mogućim uzrocima nesreće.
- Već sada, međutim, mogu da potvrdim da današnji vremenski uslovi nisu bili pogodni za letenje u tzv. vizuelnim uslovima letenja, posebno u području između Zagreba i Austrije, što je vidljivo i iz avio-meteorološke karte i GAFOR prognoze.
Loši vremenski uslovi predstavljaju jedan od glavnih faktora avionskih nesreća u opštem vazduhoplovstvu, s otprilike 35% svih nesreća, od kojih 75% rezultira smrtnim ishodom. Takođe, 63% fatalnih nesreća uzrokovanih vremenskim uslovima događa se u fazi krstarenja, naglašava Griljc.
On ističe da je dobro poznavanje vremenskih prilika "ključna veština svakog pilota", te da je prelazak iz vizuelnog u instrumentalno letenje jedna od najizazovnijih situacija s kojom pilot može da se suoči.
Griljc objašnjava da instrumentalno letenje zahteva redovno iskustvo u takvim uslovima, jer pilot u IMC uslovima (instrument meteorološki uslovi) gubi sve vizuelne reference sa tla, povećava se njegova mentalna opterećenost zbog dodatnih zadataka, a istovremeno se javljaju različite prostorne iluzije i gubi se uobičajeni osećaj orijentacije, što znatno otežava upravljanje letelicom, navigaciju i komunikaciju.
Prema njegovoj proceni, mogući uzroci današnje nesreće uključuju loše vremenske uslove, gubitak orijentacije ili zaleđivanje krila. Aviona tipa Mooney M20R nemaju ugrađen sistem protiv zaleđivanja, dodaje Griljc.
- Ako letelica nema takav sistem, to znači da je letenje u poznatim uslovima zaleđivanja strogo zabranjeno.
Bonus video:
Poštovani čitaoci, možete nas pratiti i na platformama:
Facebook,
Instagram,
YouTube,
TikTok,
Telegram,
Vajber.
Pridružite nam se i prvi saznajte najnovije i najvažnije informacije.
Naše aplikacije možete skinuti sa
Google Play i
Apple AppStore.
Komentari (0)