IZGORELO 287 PUTNIKA I 14 ČLANOVA POSADE: Evo zašto morate da slušate STJUARDESE (VIDEO)

Autor:

Putovanja

06.12.2024

03:00

Pratite nas i putem Android ili iOS aplikacija

Android aplikacija ios aplikacija huawei aplikacija

Moguće fatalne posledice po putnike

IZGORELO 287 PUTNIKA I 14 ČLANOVA POSADE: Evo zašto morate da slušate STJUARDESE (VIDEO)

Foto: Facebook Printscreen/Air Disasters

Snimak putnika iz aviona američke kompanije Southwest Airlines, koji je nastao prošlog meseca, kada je došlo do manjeg požara dok je avion još bio na zemlji pre poletanja, postao je viralan i izazvao lavinu komentara kada je objavljen na društvenim mrežama, prenosi aero.rs.

Ne slušaju stjuardese

Ovoga puta, na sreću, razlog nije bila velika tragedija ili ponašanje putnika, koje je mnogima delovalo neodgovorno i opasno i po sebe i po druge u ovakvoj situaciji.

Na videu se čuje glas stjuardese koja preko razglasa nekoliko puta ponavlja "Evakuišite se! Evakušite se odmah!" kao i (pretpostavlja se) njene koleginice koja uzvikuje "Ne uzimajte svoje stvari! Ostavite svoje stvari!"

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by New York Post (@nypost)

Ono što je mnoge rezigniralo, pa čak i naljutilo, je to što se na snimku vidi kako mnogi putnici ignorišu naredbu (da, naredbu, jer jedino je posada zakonski odgovorna za živote putnika) da ostave prtljag: mnogi putnici su uzeli svoje rance i kofere i jednostavno stali na prolaz sa njima čekajući da dođu do izlaza.

Moguće fatalne posledice po putnike

Pored toga što prtljag više nego očigledno može da zakrči sam prolaz i tako onemogući brzo napuštanje aviona ili izazove saplitanje i povrede, u slučaju požara ili iznenadne eksplozije - a kada se naredi hitna evakuacija niko ne zna šta može ili ne može da se dogodi - i fatalne posledice po putnike. Bilo je slučajeva i da prilikom iskakanja iz aviona korišćenjem tobogana (slajdova) na naduvavanje, koji su dizajnirani i optimizovani za ljude, ali ne i za prtljag, putnici koji uporno ne žele da se odvoje od svojih torbi ili kesa budu i sami povređeni upravo njima.

“Svi biste poginuli, jer niste mogli da ostavite torbe. Čestitamo, niste uspeli…” napisao je jedan očigledno rezigniran korisnik Instagrama. “Hvala vam.. Znači vaše gluposti koje nosite sa sobom vrednije su od vaših i života i života ostalih” ironično je napisala druga korisnica. Izvesna Miana, očigledno i sama stjuardesa, napisala je "meni kao stjuardesi, ovo je vrlo uznemirujuće. Očigledno, putnici su više zabrinuti za svoje stvari nego za svoj život. Hej, ljudi, PA ŽARI SE AVION! IZLAZITE!"

Ljutito komentariše i korisnica sa nickom Snacksize83: "Nadam se da će svima koji su bili tamo i grabili torbe trajno biti zabranjeno da ikada više kroče u avion. Blokiranje evakuacije trebalo bi da bude razlog za velike kazne od strane FAA. Tvoja torba ti neće spasiti život, ostavi je i izađi, omogućavajući onima iza tebe da se evakuišu!"

Republika

Foto: Shutterstock

Stjuardese su važne tokom evakuacije

Ovoga puta - osim panike i nelagodnosti - većih posledica ipak nije bilo: manji požar koji je nastao usled samozapaljivanja baterije na jednom mobilnom uređaju i prenela na sedište brzo je saniran i nije se proširio.

Izgoreli svi putnici

Nažalost, više puta se događalo da usled nemogućnosti pravovremenog napuštanja aviona dođe do tragedija: jedan od najdrastičnijih primera je nesreća aviona Lockheed Tristar saudijske avio-kompanije. Avion je, kada je izbio požar u prtljažnom prostoru, relativno rutinski prizemljen, ali posada i putnici nisu blagovremeno napustili avion. U vatri koja se proširila po avionu pre nego što se ceo Tristar pretvorio u buktinu, živote je izgubilo svih 287 putnika i 14 članova posade.

Juna 1983. avion DC-9 avio-kompanije Air Canada zbog požara koji je primećen u repnom delu oko toaleta prinudno je sleteo u Sinsinati, ali se po sletanju avion ubrzo pretvorio u buktinu pre nego što je sprovedena evakuacija. Od 46 osoba u avionu, samo pola je preživelo, dok je 23 poginulo.

Sa druge strane, postoji i mnogo primera uspešnih evakuacija: jedna od nedavnih dogodila se u januaru ove godine na tokijskom aerodromu Haneda kada se, usled sudara sa manjim avionom oblaske straže, zapalio Boeing 787 Dreamliner Japan Air Lines-a u kojem je bilo 379 putnika i članova posade. Zahvaljujući dobro sprovedenoj emergency evacuation proceduri, svi su preživeli uz samo 17 povređenih.

Kada je prilikom sletanja Air France Airbus A330 izleteo sa piste aerodroma Pirson u Torontu i upao u jarak, svih 309 putnika i članova posade uspešno su napustili avion koji je već zahvatio požar u (zakonski regulisanim propisanim) 90 sekundi. Nedugo zatim, avion je izgoreo skoro u potpunosti.

Američka FAA navodi da se na godišnjem nivou izvede tridesetak procedura hitne evakuacije, “sa velikim procentom uspeha”.

Test za putničke avione

Da bi neki putnički avion mogao da dobije sertifikaciju, odnosno upotrebnu dozvolu, proizvođač mora da na praktičnom testu pokaže da svi iz aviona mogu da izađu za 90 sekundi ili manje koristeći polovinu raspoloživih izlaza, bez obzira da li je projektovan za 150 ili 500 ili više putnika. Naravno, u realnim situacijama uslovi nisu idealni, nekad ne može (zbog požara ili oštećenja aviona) da se koristi čak ni polovina izlaza, ali je što kraće vreme napuštanja potencijalno opasnog aviona imperativ.

Kada se 2016. godine Emirates Boeing 777-300 zapalio u Dubaiju, evakuacija je trajala skoro sedam minuta iako je avion bio popunjen samo 77%. Svih 300 osoba je ipak preživelo, uz 32 povređene. Ono što zabrinjava je da je polovina putnika u kasnije napravljenoj anketi priznala da su uzimali ručni prtljag.

Hitnu evakuaciju putnika naređuje posada, najpojednostavljenije rečeno, kada postoji opravdana sumnja da ostanak u avionu može da ugrozi zdravlje i život. Najčešće se primenjuje posle prinudnog sletanja usled tehničkog kvara kada je avion oštećen, postoji otvoren plamen u avionu ili je procenjeno da postoji mogućnost da dođe do požara. U ovom slučaju, za izlazak iz aviona - ukoliko ih je moguće naduvati - koriste se tobogani na bočnim izlazima, kao i izlazi u slučaju opasnosti (emergency exit) preko krila. Posao posade je takođe i da proceni ako neki od izlaza nije moguće ili nije bezbedno koristiti i usmerava putnike ka onima koje treba koristiti.

Dragi putnici, ako se ikada zateknete u situaciji da čujete stjuardesu ili stjuarda kako viče preko razglasa "Ostavite svoje stvari", poslušajte ih. Bez "ali..."

Ona ista osoba koja vam se do malopre ljubazno smešila, brinula se o vašem komforu, možda vam donela jastuk ili ćebe, igračku za uplakano dete, ima za posao i misiju i obučena je - što ste sve VI platili kroz cenu avio karte - pre svega navedenog da brine o vašem životu i vašoj bezbednosti. Jer po stvari, ma koliko bile vama važne ili bitne, možete da se vratite ili da nabavite nove. Po život, svoj ili nečiji, nema vraćanja.

Bonus video:

Poštovani čitaoci, možete nas pratiti i na platformama: Facebook, Instagram, YouTube, TikTok, Telegram, Vajber. Pridružite nam se i prvi saznajte najnovije i najvažnije informacije.
Naše aplikacije možete skinuti sa Google Play i Apple AppStore.

Komentari (0)

Loading