Prazan vam je akumulator? Ako spajate kablove, onda morate ispoštovati ova pravila
Ako vas izda akumulator, trebalo bi da sve bude jednostavno. Zovete nekog s kablovima, pomogne vam da upalite automobil, i to je to...
Ipak, nekad jednostavno paljenje kablovima u današnjim modernim automobilima punim elektronike ima nove zakonitosti - potrebni su dobra priprema, kvalitetni kablovi i propisan redosled spajanja. Inače, šteta može biti veća od koristi...
Jedna od kolateralnih žrtava aktuelne krize uzrokovane koronavirusom su i akumulatori. Razlog? Nekorišćenje automobila tokom zabrane kretanja je kapacitet i snagu mnogih akumulatora, kao izvora energije u vozilu, posebno onih starijih, oslabilo ili potpuno onesposobilo.
STARI RECEPT
Mnogima tada na pamet pada dobro staro paljenje kablovima. Ali oprez! Većina današnjih automobila puna je ponekad ekstremno skupe elektronike i složenih električnih sistema, koji se u slučaju nepravilnog postupanja lako mogu spržiti. I to doslovno.
Ali kad ste već "osuđeni" na kablove, za početak gledajte da oni budu kvalitetni. Poželjno je i da budu kompletno obloženi zaštitnom gumom, sve do štipaljki, odgovarajuće debljine (najmanje 16 milimetara za paljenje benzinca i 25 milimetara za dizelaša) i dugački najmanje tri metra.
Kad počnete da ga koristite, akumulator će se sam regenerisati
Tada nema straha da će biti preslabi, neće se topiti i iskriti, pa samim tim neće napraviti dodatnu štetu. Preporuka je i da motor čiji akumulator daje struju bude ugašen, a u oba automobila isključeni svi potrošači energije. Ni karoserije im se ne smeju doticati. Potom se štipaljke crvenog kabla pričvršćuju na fabrički označen znak plus praznog akumulatora i na oznaku plus onog ispravnog.
Štipaljke crnog kabla ipak prvo idu na minus oznaku punog, a onda ispražnjenog akumulatora ili kod većine novijih automobila na čist deo lima motornog prostora ili njegov posebno označen deo, kao sigurno uzemljenje.
ČITAJTE UPUTSTVA
Upravo zbog toga je danas potrebno posebno pažljivo čitati uputstva o načinu kablovskog paljenja, napisana u priručniku o korišćenju svakog konkretnog automobila. U suprotnom, ne želite ni da znate kolika je šteta na spaljenoj elektronici.
Treba paziti i da kablovi ne ulaze u zonu rada ventilatora ili kaiševa. Skidanje klema ide obrnutim postupkom (prvo crni minus s ispravnog akumulatora, pa dalje), nakon čega je potrebno otići na polusatnu vožnju, poželjno na malo većem broju obrtaja, da bi akumulator potpuno oživeo.
Preporuka je da motor čiji akumulator daje struju bude ugašen
Daljom upotrebom akumulator će se sam regenerisati, naravno pod uslovom da je ispravan i alternator, koji akumulator puni strujom.
Kod starijih akumulatora kleme često oksidiraju, što dovodi do prekida kontakta. Da bi se to rešilo, treba ih očistiti i zaštititi mašću ili specijalnim sprejom.
Start/stop sistemAko kupujete novi akumulator, treba da pazite na specifikacije koje se navode o njemu. Pritom, klasični i jeftiniji akumulatori ne smeju, a najčešće i ne mogu biti ugrađivani u motore sa start/stop sistemom. Akumulatori za takva vozila, zbog češćih ciklusa paljenja, složeniji su i zato po pravilu duplo skuplji. |
Poštovani čitaoci, možete nas pratiti i na platformama:
Facebook,
Instagram,
YouTube,
TikTok,
Telegram,
Vajber.
Pridružite nam se i prvi saznajte najnovije i najvažnije informacije.
Naše aplikacije možete skinuti sa
Google Play i
Apple AppStore.
Komentari (0)