ADRIATIC MARINAS JAČI OD DRŽAVE: Hoće li Ministarstvo pomorstva Crne Gore izaći u susret kompaniji i prekršiti uslove tendera?

Autor:

Svet

11.02.2025

08:23

Pratite nas i putem Android ili iOS aplikacija

Android aplikacija ios aplikacija huawei aplikacija

Teška odluka pred ministarstvom

ADRIATIC MARINAS JAČI OD DRŽAVE: Hoće li Ministarstvo pomorstva Crne Gore izaći u susret kompaniji i prekršiti uslove tendera?

Foto: Schutterstock

Višenedeljno ćutanje Vlade Crne Gore pokazuje da ključni problem nije samo u promeni vlasničke strukture koju zahteva kompanija Adriatic Marinas, već što bi – u slučaju da Vlada odobri da ta kompanija preuzme sto odsto upravljanja koncesijom – moglo dovesti do kršenja uslova tendera koje je država Crna Gora svojevremeno propisala, prenosi ETV.

Ministarstvu pomorstva stigao je još krajem decembra zahtev kompanije Adriatic Marinas da postane jedini vlasnik koncesije za upravljanje Brodogradilištem Bijela, što je, po svemu sudeći, iznenadilo nadležne u izvršnoj vlasti, jer i nakon četrdeset dana nema zvaničnog odgovora Vlade Crne Gore.

ZAHTEV PREMA VLADI

Prema informacijama Portala ETV, kompanija Adriatic Marinas, koja upravlja rizortom Porto Montenegro, traži da preuzme 50 odsto upravljačkih prava koja ugovorom pripadaju kompaniji Dubai Drydocks. I to bi, ako postoji saglasnost obe strane, bila neka vrsta tehničkog zahteva koji bi Vlada Crne Gore prihvatila bez velikog odugovlačenja.

Međutim, problem nije samo u promeni vlasničke strukture, već što bi – u slučaju da Vlada odobri da kompanija Adriatic Marinas preuzme sto odsto upravljanja koncesijom – moglo dovesti do kršenja uslova tendera koje je država Crna Gora svojevremeno propisala!

Naime, prema tenderu raspisanom još 2015. godine, jedan od bitnih uslova za kompanije koje su želele da se prijave bio je – eliminacija za Adriatic Marinas.

Bilo je propisano da na tenderu može pobediti samo kompanija ukoliko njen „ukupni prihod shodno poslednjem revidovanom izveštaju nije manji od 25.000.000 evra godišnje za poslednje tri poslovne godine koje su prethodile javnom pozivu”.

Republika

Foto: Schutterstock

Vlada Crne Gore

I ne samo to: kao jedan od ključnih uslova tražilo se da osnovna delatnost ponuđača budu „poslovi izgradnje i remonta jahti i mega-jahti, plovila za odmor i rekreaciju i sportskih plovila”.

PARTNERSTVO ADRIATIC MARINAS I DAMEN

Kako Adriatic Marinas samostalno nije ispunjavao uslove, na tender 2015. godine prijavili su se zajedno sa holandskom kompanijom Damen, renomiranim brodogradilištem. Dve firme, udružene, bile su pobednici tendera i dobile su pravo da 30 godina upravljaju i investiraju u Brodogradilište Bijela.

Nakon toga su Damen i vlasnici Porto Montenegra osnovali firmu Montenegro jaht servis, koja je trebalo da upravlja projektom izgradnje remontnog brodogradilišta. Međutim, nepune četiri godine kasnije, došlo je do raskida partnerstva.

– Damen, partner Adriatic Marinasa u poslu remonta jahti i megajahti, za koji su dobili koncesiju na 30 godina na području Jadranskog brodogradilišta, napustio je taj projekat – tako je glasila agencijska vest septembra 2019. godine.

Nije bilo javnog objašnjenja, pa su u poslovnim krugovima kolale dve verzije priče o razlozima odlaska Holanđana. Prema tvrdnjama iz jednog izvora, Damen je otišao zbog određenih poslovnih problema sa partnerima iz Adriatic Marinasa, dok je drugi izvor naveo da su Holanđani otišli zbog krize izazvane pandemijom korona virusa, koja je uticala i na sektor brodogradnje.

ULAZAK DUBAI DRYDOCKS U PARTNERSTVO

Nakon kratkog traganja, Adriatic Marinas, oktobra 2020. godine, našao je značajnog partnera koji je ispunjavao reference tražene tenderom: kompaniju Dubai Drydocks, najveće brodogradilište na svetu.

– Drydocks World objavljuje uključenost u projekat Brodogradilišta Bijela i da naša kompanija donosi značajno iskustvo, sposobnosti i resurse konzorcijumu, te će biti ključno za obezbeđivanje da pored stvaranja superjahting centra svetske klase u Bokokotorskom zalivu i kao projekat ostvari svoje ambicije pokretanja velikog razvoja Crne Gore – objavio je lično Sultan Ahmed Bin Sulajem, predsednik grupacije DP World, vlasnika Dubai Drydocks.

Republika

Foto: Schutterstock

Velika obećanja čelnika Adriatik Marinsa

Odmah je reagovao pozitivno i Predsednik Upravnog odbora Adriatic Marinasa, njegova ekselencija Muhamed Šajbani koji je obećao da „ovaj uzbudljivi projekat neće obnoviti samo brodogradilište u Bijeloj, već i celu industriju pomorskog mašinstva, te vratiti u život dugu i ponosnu pomorsku istoriju Crne Gore”.

Formirana je i zajednička kompanija Adriatic 42, a novembra 2022. godine zvanično je objavljen početak „značajno poboljšanog poslovanja”: najveća jedrilica na svetu, Black Pearl, postala je prva jedrilica koja je, radi remonta, usidrena u brodogradilište za superjahte Adriatic42.

Dve godine kasnije, Adriatic Marinas traži od Vlade da postane jedini vlasnik koncesije za upravljanje Brodogradilištem Bijela. Da li za takav potez ima saglasnost partnerske kompanije Dubai Drydocks – nije poznato.

ZNAKOVITO ĆUTANJE

Portal ETV i Televizija E su pokušali da iz Ministarstva pomorstva dobiju detaljnije informacije. Na prvi mejl je odgovoreno jednom rečenicom – da se u Ministarstvu pomorstva razmatra obimna dokumentacija, bez dodatnog razjašnjenja o eventualnoj odluci.

Republika

Foto: Schutterstock

Vlada Crne Gore

Nakon nekoliko dana, 28. januara, Portal ETV i Televizija E ponovo su poslali upit Ministarstvu. Pokušali su da saznaju da li su oba suvlasnika koncesije na upravljanje Brodogradilištem Bijela dostavila potpisane saglasnosti na promenu upravljačke strukture. Interesovao ih je i stav Vlade Crne Gore da li bi se, u slučaju prihvatanja zahteva Adriatic Marinas, to značilo da Vlada retroaktivno menja uslove tendera za dodelu koncesije iz 2015. godine.

I na ponovljena pitanja iz Ministarstva pomorstva je stiglo samo – ćutanje. Kao da se čeka da neko, možda premijer Milojko Spajić, donese odluku, koju očigledno ne može ministar Filip Radulović.

Poštovani čitaoci, možete nas pratiti i na platformama: Facebook, Instagram, YouTube, TikTok, Telegram, Vajber. Pridružite nam se i prvi saznajte najnovije i najvažnije informacije.
Naše aplikacije možete skinuti sa Google Play i Apple AppStore.

Komentari (0)

Loading